Oké, nem túl szép cím, elnézést is kérek. De ha már lúd legyen kövér – ha clickbait, akkor pedig éljünk a lehetőséggel.
Egészen mostanáig, bevallom, összesen két alkalommal dolgoztam olyan projektben, ahol clickbait címeket is kértek tőlem. Ez már nem ma volt, és meggyőződésem, hogy akkor és ott sokkal könnyebb helyzetben voltam, mint ma lennék.
De miért is írom ezt?
Nem fogod elhinni, hogy mi a clickbait
Hát persze, hogy ez is az próbált lenni. Tehát: a clickbait olyan internetes tartalom, ahol pontosan az a cél, hogy odakattintsunk arra a bizonyos weboldalra, ahol várhatóan nem kapunk semmilyen értékes tartalmat, vagy éppen választ az előzetesen feltett kérdésre. Alapvetően pejoratív tehát a jelentése. Ennél azonban már egyre árnyaltabb a kép. Sok területen, sok stílusban felfedezhetjük már a clickbait-et – és valljuk be, meglehetősen sokféle minőségben már.

Ezt álmaidban sem gondolta volna a clickbaitről
A 19. századig visszamehetünk, ha a történetről van szó, mert bizony a clickbait elődjének (ősének?) a megjelenése az írott sajtó fokozatos térnyerésével szorosan összefügg. Ahogy a reklám ugyanis, mint tartalmi elem megjelent, máris életre hívta az igényt, hogy el is tartsa a lapokat. Így aztán nem lehet azon csodálkozni, hogy már ezekben a daliás időkben simán adtak olyan címeket, amelyek még ma is clickbait-nek számítanak. Sőt, tulajdonképpen néha nem is rosszak.
De képzeljük csak el: az 1800-as években nem túl sok lehetősége volt egy újságnak, ha reklámról volt szó. Se tévé, se internet, szóval erősen fontos körülménnyé avanzsált az, hogy mondjuk a rikkancs fiúk milyen szalagcímeket kiabálnak, amikor újságot árulnak. Amit ugye el akartak adni.
Ez a logika aztán túlélte a 19. századot, mondhatni. Gondoljunk csak bele: a Google esetében is ugyanaz a képlet, mint annak idején a papír újságok világában. Ha kattintasz, akkor megvetted. Ha pedig elég erős a cím, akkor kattintasz.
Pszichológia és clickbait – ezek az összefüggések
Egyszerű a képlet. Tulajdonképpen logikus is. De járjuk azért jobban körül!
A kérdés persze az, hogy miért működnek ilyen hatékonyan az online térben még mindig ezek a címek. Mondhatnánk, hogy érthetetlen, hiszen annyi cikket írtak már erről a témáról, és annyira unalmasak ezek a címek már, és annyira könnyen felismerhetők.
De akkor miért működnek mégis?
- Egyfelől azért, mert az emberi kíváncsiságra hatnak, amikor kihagynak egy fontos információt – és ennek bizony utána akarunk járni. Gondoljon csak mindenki a kvízekre, amikre mostanában kattintott: hány retro játékfilmet ismertetek fel? Na, hát akkor csak működik a clickbait.
- Ehhez kicsit hasonló ok, amikor valamiféle közös élmény az, amiről szólnak ezek a címek, például, ha csak akkor vagy kiváló, ha felismered mindegyik szereplőt a Trónok harcából. Fogadjunk, hogy te is kattintottál már ilyen címre!
- És persze az érzelmek: a nagyon aranyos kiskutya és kiscica, a bájos kislány, a doboló kisfiú, és a többi. Emberek vagyunk, tehát ezek mind hatni fognak ránk, ez nem is kérdés.
Látod, milyen jól működnek ezek a címek. Én mégis azt állítom, hogy ha saját weboldalról, vagy éppen brandépítésről van szó, akkor bizony óvatosan bánj ezzel az eszközzel! Más egy teszt és más egy helyes kiskutya. Brandépítésnél nem igazán működik ez az eszköz. Meg is mondom, hogy miért.

Óriási baj van a clickbait-tel
- Nem a megfelelő célközönséget találja meg, illetve nem ők fognak kattintani. Ha brandet építesz, akkor – ha megengeded azt feltételezem, hogy – pontosan definiált buyer personának kommunikálsz. Esetleg több csoportnak, ez is elképzelhető, de mindenképpen jól ismered azokat, akiknek el akarod adni a terméket, vagy szolgáltatást.
- Ebben a fázisban az a célod, hogy bevonzd az érdeklődőt, hogy hiteles legyél, hogy értéket közvetíts. Nos, ezek egyikére sem alkalmas egy olyan cím, amelyből vagy nem következik a tartalom, vagy éppen annak ellenkezője kerül ki.
- Ez a módszer kiválóan alkalmas arra, hogy a számokat fellendítse a statisztikádban, tehát a Google valóban azt fogja érzékelni, hogy megnövekedett a kattintások száma. A jó öreg Google azonban ennyire nem buta (még mindig nem, bizony) – ki fogja tudni következtetni a további összefüggésekből azt, hogy nem értékes tartalmat adtál az oldalon (nem beszélve arról, hogy ezek a cikkek az esetek jelentős részében rövidek is).
Szóval, te döntöd el, mennyire érdemes ezzel élni – én azt gondolom, hogy inkább keress egy jó szövegírót. Aki még a clickbait-gyanút is fogyaszthatóan képes tálalni (már ha van ilyen magyar kifejezés. Ha nincs, akkor már van. Ti.: clickbait-gyanú.)